課程專區

category

土木建築設計University course

課程名稱: 土木建築設計
  • 學分: (下) 3
  • 課程碼: E634000
  • 必/選修: 選修
  • 授課語言: 中、英文
  • 授課教師: 蔡錦松
  • 課程大綱:

歷年開課

開課系所

土木工程學系

開課學年

三年級

開課學期

課程名稱(中文)

土木建築設計

課程名稱(英文)

Architectural Design in Civil Works

課程屬性碼

 

課程碼

 

分班碼

 

課程對應系(所、開課單位)教育目標(全名)

 

課程對應系(所、開課單位)基本素養(全名)

 

 

課程對應系(所、開課單位)核心能力(全名)

 

 

先修科目或先備能力

 

學分數

1

開課教師

蔡錦松

e-mail

jstsai@mail.ncku.edu.tw

電話

63123

Office Hours

 

課程概述(中文、英文)

This course is for juniors to develop their architectural design ability to design various civil works. This class is to help students develop their design capabilities to develop civil works for public use in real worlds. Students are working in progress to learn how to develop their ideas and how to show in good presentation. Lectures and exercises are provided to help students understand the philosophy of design process. They are to outline each step of a human centered design process, and describe many ways to do design work. These process steps and methods support important mindsets that are vital attitudes for a designer to hold.

適合三年級選修課程,主要為加強學生土木公共建築設計能力。課程中採逐漸 加入的設計訓練,按進度逐漸加入設計的真實程度,強化學生實際設計的執行能力,包括了:設計計畫書的由淺入深加入設計案練習中,設計案例分析, 
基地計畫的能力,營建法規,式樣分析等等。而作為設計題目的設計案, 以真實基地與接近真實的設計條件來進行。

 

註:「Architecture」原本植基西方文明,這個字在明治時代傳到日本,由日本名建築師暨建築史學者伊東忠太採漢字翻議成「建築」。我國名建築家漢寶德指出因此由日本反流傳回中國,取代「土木」二字,參照日本土木工學科在研究土木哲學所談的「土木」語源出自西漢 “淮南子”第十三篇『氾論訓』指出土木原是建築之義。

古者民澤處複穴,冬日則不勝霜雪霧露,夏日則不勝暑蟄蚊虻。聖人乃作,為之築土構木,以為宮室,上棟下宇,以蔽風雨,以避寒暑,而百姓安之。

教學目標

一 熟悉建築設計理論與實務 

二 練習建築設計,從基地調查、個案分析、式樣分析到設計發想,創作及建築細部發展

授課課程大綱明細

I. 了解設計:

(1)  講解設計本質設計能力

(2)  說明設計流程步驟

II. 進行設計

(3)  第一次設計發提講解

(4)  草圖

(5)  草模

(6)  修改

(7)  第一次設計評圖

(8)  第二次設計發提講解

(9)  草圖,表現設計特色

(10)           草模,發展多種態樣

(11)           修改,態樣優選

(12)           第二次設計講評

III. 期末設計

(13)           期末設計發提講解

(14)           草圖,設計策略

(15)           草模,發展細節

(16)           修改,細緻化

(17)           期末設計講評

參考書目

1.    Francis D. K. Ching. Architecture: FormSpace, and Order, 4th Edition (1118745086) ISBN: 978-1-118-74508-3. 464 pages. September 2014.